February 2, 2012

Eesti keelest, minu meelest

Ma ei ole siin oma nelja blogiaasta jooksul vist küll kordagi kirjutanud eesti keele teemadel. Ja see ju on tegelikult veidi naljakas, arvestades, et ma siiski olen filoloog ja keeletoimetaja. Aga ma ei ole seda teinud teadlikult ja tahtlikult, ja mul on selleks mõned põhjused. Esiteks ei taha ma olla see inimene, kelle ööd ja päevad tiirlevad vaid ümber tema töö, ja kõikvõimalikele keeleküsimustele mõtlemine on just seda - mu töö (mis mulle küll väga meeldib, aga siiski töö!). Teiseks olen ma märganud, et nii mõnedki muutuvad minuga juttu ajades väga teadlikuks oma keelekasutusest ja hakkavad kuidagi eriti korralikult rääkima või kuskil chat'is lauseid suure algustähe ja punktiga kirjutama jne jne jne. Ma ei taha inimesi muretsema panna, et äkki ma nüüd ütlen midagi "valesti". Chill! Kõnekeel on täitsa okei  nähtus ja ma ise olen vaat et selle kõige suurem kasutaja. Nii et ma ei leia, et näiteks Facebookis peaks mingit ÕS-i tüüpi kirjakeelt viljelema. Kokkuleppeliste keelereeglite funktsioon on muuta sõnum selgeks ja üheselt arusaadavaks, ja kõnekeel täidab seda eesmärki tihtipeale isegi paremini kui eriti keeruliseks aetud ametlik sõnastus.

Ma ei vaata sellele viltu, kui mõni inimene ehk aeg-ajalt väikese vea teeb. Küll aga vaatan ma veidi viltu sellele, kui vead ilmuvad näiteks ajakirjandusse, mis peaks oma ilusa ja korrektse eesti keelega just eeskujuks olema. Neil töötavad selle jaoks ju profid. Samuti vaatan ma veidi viltu sellele, kui asutused oma veebilehtedel ja muudes ametlikes esindustekstides ei ole head eesti keelt kasutanud. Lihtsalt kahju on näha, kuidas sellesse üldse ei panustata, mis siis, et just see tekstijupike on tihtipeale sinu ettevõtte visiitkaardiks - esimeseks kokkupuuteks, mis potentsiaalsel kliendil sinu ettevõttega on. Ja täpselt selsamal põhjusel on kahju, et ülikoolides eesti keelt ei õpetata. Üldine suhtumine on vist selline, et see on ju mu emakeel, mis siin õppida... Aga ükskõik millise eluala esindajaks keegi ka saada ei taha, on ilusa eesti keele kasutamine üks märke sellest, et tegu on eduka ja intelligentse inimesega.

Nii. Siin nad nüüd siis on, need minu keelealased seisukohad. Mõned üksikud neist vähemalt. Üritan edaspidigi mitte teiste inimeste keelekasutusse kriitiliselt suhtuda, aga samas olen alati valmis aitama, kui kellelgi küsimusi tekib või oleks vaja, et keegi mõnele tekstile pilgu peale viskaks :)

No comments:

Post a Comment