November 30, 2011

Laktoositalumatus

Ema annab mulle aeg-ajalt oma ajakirju lugeda ja ühes neist oli kord lugu vanadekodust, kus vanurite menüüst rääkides keegi naine teatas, et praegu nendeni veel õnneks neid uusi moehaigusi (igasugused toidutalumatused jms) ei ole jõudnud, aga paarikümne aasta pärast võib olukord juba keerulisem olla. See ei ole täpne tsitaat, aga mõte oli midagi sarnast. Jutt võib tõsi olla, aga mind häiris suhtumine, ja seda olen ma kohanud mujalgi.

Puudutatuna tundsin ma end seepärast, et mul on laktoositalumatus ja kohe kindlasti ei ole ma endale seda ise valinud. Ma ei olnud selle olemasolu endale üldse teadvustanudki, enne kui pärast aastaid tugevat kõhuvalu ja muid jamasid mulle analüüs tehti ja selle kõige põhjustaja selgeks sai. 

Minu jaoks tähendas see seda, et ma ei tohi tarbida piimatooteid. Ehk siis ma ei söö jäätist, kohupiima, tavalist juustu või jogurtit, kommi-šokolaadi, saiakesi-kooke-torte, kohukesi ja muid sarnaseid magustoite, salateid, mis on tehtud majoneesi-hapukoorega jne jne jne. Rääkimata siis sellest, et ma ei joo piima-keefiri. Aga mitte ainult. Laktoos on kasutusel ka e-ainena, et lihatoodete jm omadusi parandada. Nii et lisaks kõigele muule ei söö ma kotlette, viinereid, vorsti, sinki ja muid töödeldud lihast valmistatud tooteid, sama käib ka valmistoitude kohta, nii et minu jaoks jäävad ära ka igasuguseid purgisupid ja muud taolised variandid. Samuti on laktoos tihti ravimite koostises, nii et peavalutabletti ma ei tarbi. Ja tegelikult ei tea päris kindlalt kunagi, kuhu seda veel hulka on pandud. Näiteks tihti on kõige tavalisemaski saias laktoos mingil kujul sees.

Väljas söömas käies on päris keeruline leida midagi sellist, mida ma võin süüa. Ja ma ei hakka rääkimagi nendest traditsioonilistest eesti sünnipäevadest, kus on kartulisalat, viinerid ja kohupiimatort näiteks. Tegelikult on olemas tabletid, mida enne piimatoodete söömist sisse võtta, aga need ei toimi päris sada protsenti. Nii et kohe kindlasti ei valiks ma sellist asja ise enda jaoks välja. Ja samuti ei kujuta ma endale seda probleemi ette - see, mis juhtub siis, kui ma joon  ära näiteks klaasikese piima, ei ole ettekujutluse vili.

(Väike sõnaseletuse osa ka siia alla. Laktoositalumatus tähendab tegelikult seda, et sinu organismis puudub üks teatud ensüüm, mis aitab laktoosil organismi imenduda, seega ei suuda sinu organism laktoosi vastu võtta.)

No comments:

Post a Comment